6x duurzame (woon)merken
Van verlichting en servies tot beddengoed, make-up en verf; heel wat (woon)merken zijn bewust bezig met duurzaamheid. Wij spraken er 6, die elk op hun eigen manier hun steentje bijdragen aan een duurzame wereld.
1. Four Leaves

Eigenaar Shiran: “Four Leaves is een luxe beddengoed- en handdoekenmerk. Al onze producten worden geproduceerd op een hoogwaardige, duurzame en humane manier. Daarnaast vinden we het belangrijk dat we iets terugdoen voor de wereld. Daarom doneren we voor elke set beddengoed die we verkopen een slaapzakje aan een weeskind in Sri Lanka. En voor elke handdoekenset, doneren we een handdoekje.”
2. GOOD&MOJO

Oprichter Niels Coudon: “Al de producten van GOOD&MOJO zijn óf duurzaam recyclebaar óf gerecycled. Maar daarnaast willen we ook aandacht besteden aan het sociale aspect. Daarom gaat van elke lamp die we verkopen een deel naar de Nederlandse WakaWaka Foundation. Zij zorgen, met het geld dat wij doneren, voor licht op zonne-energie bij een gezin dat dat hard nodig heeft, bijvoorbeeld in Nepal of op de Filipijnen.”
3. Urban Natur Culture

Eigenaar Anne Marie: “Alles wat Urban Nature Culture in de collectie heeft, is door ons bedacht, getekend en geproduceerd? Daarbij houden we goed in de gaten dat dit op duurzame wijze gebeurt, zowel voor de mensen die onze producten maken als voor de natuur. We betalen voor onze producten een fair price en een groot deel wordt duurzaam of circulair geproduceerd. Aan processen die nog niet duurzaam verlopen, werken we hard.”
4. The Table

Mede-eigenaar Stephan: “De collectie van The Table bestaat uit handgemaakte producten voor op tafel. Stuk voor stuk van grondstof tot verzendwijze duurzaam. Onze producten worden gemaakt door bedrijven die werken volgens de normen van de World Fair Trade Organization. Dit betekent dat ook de arbeidsomstandigheden en het loon van de ambachtsmensen in orde zijn.”
5. LAB ECO Paint

Styliste Marie-Gon: “Bij LAB ECO Paint houden we scherp in het oog dat de ecologische fotoprint zo klein mogelijk blijft door te voldoen aan het Franse A+-label, dat een schoon binnenklimaat garandeert. De muurverf op waterbasis bevat geen giftige stoffen en we proberen de CO2-uitstoot zo veel mogelijk te beperken. En met elke vijf liter verf die wordt verkocht, wordt één persoon in India op duurzame wijze voorzien van schoon drinkwater.”
6. Blos

Eigenaar Kim Maes: “In mijn webshop Blos verkoop ik een zorgvuldig samengestelde selectie van beautyproducten die niet alleen onschadelijk zijn voor gebruikers, maar ook voor onze planeet. Ik zorg ervoor dat de producten die ik moet versturen zo klein mogelijk verpakt zijn in gerecycled materiaal. Ook mijn leveranciers zijn daarmee bezig. Het plastic dat zij gebruiken is CPA-vrij en het cellofaan is biologisch afbreekbaar. Deze groene producten zijn mijn passie geworden.”
Benieuwd naar meer? Lees het volledige artikel in editie 1, nu verkrijgbaar in de winkel of online.