Het atelier: handig met klei!

In het atelier van ontwerpster Imre Bergmann staan de kopjes, borden, vazen en mokken bijna tot aan het plafond opgestapeld. Op haar draaischijf ontstaan de mooiste serviezen van steengoed en uit handgemaakte mallen komt prachtig porselein. Imre is het gelukkigst met haar handen in de klei.

Imre: “Een aantal jaar geleden zat ik dagelijks op kantoor, terwijl werken met mijn handen echt iets is wat bij mij hoort. Ik ben best snel afgeleid, maar het draaien van klei op de draaischijf werkt heel meditatief. Als ik dat doe, lukt het mij om te aarden en alleen daar mee bezig te zijn. Ook als ik mallen maak voor het gieten van porselein, moet ik heel gefocust zijn. Eén klein deukje in het porselein en je kunt een mooie kom of mok wel vergeten. Dat komt doordat porselein erg onderhevig is aan vervorming. Mijn producten zie ik echt als slow design. Voordat je een bord in je handen hebt, gaan er heel wat stappen aan vooraf. Dat vind ik mooi in een tijd waarin alles steeds sneller lijkt te gaan. Werken met keramiek leert je om geduld te hebben. Alhoewel dat knap lastig is als de oven vol keramiek zit en je niet kunt wachten om het eindresultaat te zien!”

Verkleind_80

Simpele vormen

Als Imre besluit om naast haar vaste baan de kunstacademie in deeltijd te gaan doen, wordt ze gegrepen door keramiek. “Voor mijn eindexamen maakte ik een conceptueel servies, dat mensen uit verschillende culturen verbindt als ze samen eten. Karakteristieke vormen en patronen zoals een Turks theekopje en een Delfts blauw molentje combineerde ik in een nieuw servies. Toen wist ik dat ik verder wilde met keramiek.” Imre hangt haar baan aan de wilgen en start in 2009 met haar eigen label design *by Imre Bergmann. Ze ontwerpt kettingen met handgemaakte porseleinen hangers en servies van porselein en steengoed. “De focus ligt op serviezen, die minimalistisch en tijdloos zijn in vorm en kleur. De meest simpele vorm is vaak het mooist. De combinatie van klei, kleur en glazuur maakt een ontwerp bijzonder. Ik laat veel van mijn werk aan de buitenzijde ongeglazuurd, waardoor je de structuur van de klei voelt. Als ik uit een ongeglazuurde mok drink, voelt dat heel puur.”

Verkleind_21

Experimenteren met glazuren en klei

Dat werken met keramiek een kwestie is van veel uitproberen weet Imre als geen ander. “Klanten zijn vaak verbaasd dat het zo lang duurt om een product te maken. Het is een heel arbeidsintensief proces. Ik werk graag met porselein, omdat het een eigen wil heeft, maar het is o  ok erg gevoelig en uitdagend om mee te werken. Als ik per ongeluk tegen een kom stoot die nog nat is, moet ik opnieuw beginnen. Ook al werk je een deukje weg, het komt na het stoken altijd weer tevoorschijn. Porselein droogt eerst een paar dagen en daarna wordt het gestookt in de oven. Vervolgens wordt de klei geglazuurd en moet een ontwerp weer drogen, voordat het voor de laatste keer de oven in gaat. Bij sommige ontwerpen breng ik op het einde een laag van subtiele spikkels aan, maar ik werk ook graag met gespikkelde klei. Ik doe veel testjes met verschillende soorten glazuren en klei om te kijken wat mooi bij elkaar past. Op dit moment probeer ik om een gietklei van porselein en steengoed te maken. Ik experimenteer tevens met pigmenten en stook op verschillende temperaturen, om te kijken wat het mooiste resultaat oplevert. Onlangs heb ik me ook gewaagd aan een mok met een oor. Zelf drink ik het liefst uit een mok zonder oor, dat ligt zo lekker in de hand. Ik kreeg zoveel enthousiaste reacties op de oren via Instagram, dat ik nu bezig ben met nieuwe ontwerpen.”

Meer lezen? Het volledige artikel vind je in het blad! 

Bron: Ariadne at Home editie 06
Instagram: @byimrebergmann
Website: http://imrebergmann.nl